Udeskole

Som Grundtvig-Koldsk friskole tager vi jævnligt børnene med ud for at opleve det samfund, de er en del af. Vi er endda så heldige, at vi har vores egen bus.

Skovskole

Børn lærer meget igennem leg. De lærer at tackle konflikter, de lærer at samarbejde, de bliver mere kreative, og de bevæger sig. Når børn leger ude i naturen, bliver de mere selvstændige og bedre til at stå over for nye situationer. Børnene tror mere på dem selv, de tør udfordre sig selv, og de bliver mere nysgerrige på deres omgivelser. Når børn leger i naturen, har vi mulighed for at fange deres interesse i øjeblikket. Hvis de opdager nye fodspor, kan det føre til en faglig samtale om rådyr og deres levevis. Hvis de gerne vil bygge en hule, kan det føre til samtaler om materialer og byggeteknik. Når de løber i bare tæer i skovbunden eller klatrer i træer, udvikler de deres motoriske færdigheder. Derfor sender vi hele indskolingen i skovskole en dag om ugen i næsten al slags vejr.

Udeskole

I skovskolen lægger vi grundstene til, at eleverne kan arbejde projektorienteret senere hen. Nysgerrighed, selvstændighed og evne til at samarbejde er gode egenskaber at tage med sig, når flere prøveformer i grundskolen i dag foregår som projektforløb. Men udeskole er mere end skovskole. Udeskole vil sige, at vi trækker dele af vores undervisning på alle årgange ud af huset. Vi kan høre om anden verdenskrig og tage ud for at se på spor fra krigen langs vestkysten og på museer. Vi kan besøge en kunstudstilling og få inspiration til vores egne kunstværker. I stedet for, at læreren fortæller om en virksomheds produktion, kan vi lade virksomheden fortælle og vise os den. Vi kan høre om jernalderen på skolen, og vi kan tage af sted for at opleve den på egen hånd.